088 - 9 100 100 | Molenwerf 11 1541 WR Koog aan de Zaan|info@salt.nl

Veelgestelde vragen

SALT » Veelgestelde vragen
Veelgestelde vragen2017-05-16T13:02:01+00:00
Is de vingerprik pijnlijk?2017-12-19T11:35:39+00:00

De vingerprik is over het algemeen minder pijnlijk dan bloedafname uit de arm (venapunctie). Men prikt aan de zijkant van de vinger om de zenuw in de vingertop te ontwijken. Hierdoor voel je er vrijwel niets van.

Levert de vingerprikmethode dezelfde kwaliteit?2017-12-19T11:35:31+00:00

De kwaliteit van beide methodes is gelijk. Voordeel van de vingerprikmethode is een snellere bepaling van uw INR-waarde waardoor eerder ingespeeld kan worden op uw situatie.

Blijft de controle/prikfrequentie gelijk?2017-12-19T11:35:19+00:00

De huidige periodieke controle blijft gelijk. Hier verandert niets aan.

Zijn de kosten van de vingerprik gelijk aan die van de arm prik?2017-12-19T11:35:10+00:00

De kosten blijven gelijk.

Neemt de vingerprik meer tijd in beslag?2017-12-19T11:35:00+00:00

Nee, integendeel. De vingerprik kost juist minder tijd doordat u uw arm niet meer hoeft te ontkleden en er ook geen gebruik wordt gemaakt van de stuwband.

In welke hand word ik geprikt, en in welke vinger?2017-12-19T11:34:51+00:00

Dit maakt in principe niet uit. Uiteraard houden we rekening met uw voorkeur. Bent u rechtshandig, dan prikken wij in uw linker hand;
bij voorkeur in de middel-/of ringvinger.
Indien u van mening bent dat u niet in de vinger kan worden geprikt, neemt u dan s.v.p. contact op met uw trombosedienst.

Zie ik straks andere SALT medewerkers bij de (her)controles?2017-12-19T11:34:42+00:00

Nee, de huidige SALT medewerkers zullen ook de vingerprikmethode verrichten. Onze medewerkers zijn hiervoor opgeleid.

Wanneer ik geen passend antwoord op mijn vraag heb kunnen vinden op deze site, waar kan ik dan terecht?2017-12-19T11:33:20+00:00

We hebben deze Vingerprik-site speciaal voor u ontwikkeld om u zo goed mogelijk te informeren. Staat uw antwoord er niet bij, dan kunt u contact opnemen met SALT trombosezorg.

Hoeveel bloed wordt er afgenomen voor een onderzoek?2017-06-12T11:08:10+00:00

Dit is afhankelijk van welke bepaling uw behandelaar heeft aangevraagd. Iedere bepaling heeft zijn eigen voorbewerking en specifieke buis waarin het monster verzameld dient te worden.

Wat moet ik meenemen naar een bloedafname/onderzoek?2017-06-12T11:07:25+00:00
  • Aanvraagformulier
  • Legitimatie
  • Eventueel urine of feces, aangegeven op het aanvraagformulier
Wat betekent nuchter zijn voor een bepaald onderzoek?2017-06-12T11:05:31+00:00

Nuchter zijn betekent 8 uur voor de bloedafname niet eten en/of drinken, alleen water is toegestaan.

Hoe laat kunt u de afname medewerk(st)er bij een huisbezoek verwachten?2018-06-07T11:37:15+00:00

Wanneer u nuchter geprikt dient te worden, aangegeven op het aanvraagformulier door een rode N achter de bepaling, komt onze medewerker tussen 08.00-10.30 uur. Hoeft u niet nuchter geprikt te worden dan kunt u onze medewerker verwachten tussen 08.00-14.00 uur.

Hoe wordt een afspraak gemaakt om aan huis geprikt te worden?2017-06-12T11:00:11+00:00

Via uw behandelaar dient er bij SALT een aanvraag voor een huisbezoek gedaan te worden.

Moet ik voor bloedafname op een locatie van SALT een afspraak maken?2017-06-12T10:59:22+00:00

Voor een bloedafname op een locatie van SALT hoeft u geen afspraak te maken, u kunt op de aangegeven openingstijden gewoon binnenlopen. Op deze website kunt u de dichtstbijzijnde locatie vinden onder het kopje locaties. Wanneer achter een aangevraagde bepaling een telefoontje staat wordt u verzocht contact op te nemen met SALT.

Hoe geef ik mij op voor de opleiding zelfmeten?2018-02-20T11:39:11+00:00

U kunt zich op geven via de mail:  zelfmeet@salt.nl met vermelding van uw naam en geboortedatum of via de doseerkaart.

Ook kunt u telefonisch contact met ons opnemen op tel.: 088 – 9 100 100 (keuze 3: afdeling zelfmeten).

De cursus bestaat uit 3 momenten.

De eerste keer komt u op locatie en leren wij u zelf te prikken en om te gaan met de apparatuur. Dit duurt ongeveer 45 minuten.

Tijdens het tweede moment, 2 weken later, komt u bij ons terug om te bespreken of alles goed loopt en er mogelijk nog vragen zijn. Wanneer alles positief verloopt en u vertrouwen heeft in het zelfmeten zal er een vervolgafspraak gemaakt worden,  3 maanden later.

Gaat het zelfmeten goed en zijn er geen aanvullende vragen, dan zal de trainingsperiode worden afgesloten en komt u één maal per half jaar voor de periodieke controle.

Wat houdt zelfmeten en doseren in?2017-06-12T10:55:55+00:00

SALT geeft de mogelijkheid aan patiënten om de INR zelf te bepalen d.m.v. zelfmeet apparatuur.
U krijgt een cursus waarbij u leert uw zelf te prikken in uw vinger en zo de INR te bepalen. Vervolgens leren wij u hoe u naar aanleiding van uw INR een dosering gaat bepalen. De cursus bestaat uit drie modules.

Ik heb geen doseerkaart ontvangen, wat moet ik doen?2017-06-12T10:54:37+00:00

U belt met de medische administratie 088 – 9 100 100 (luistert u goed naar het keuze menu), zij kunnen voor u een duplicaat aanvragen. Tevens is het mogelijk uw doseerschema digitaal in te zien door in te loggen op: digitaallogboek.
Uw e-mail adres is uw gebruikersnaam en het wachtwoord kunt u opvragen bij de trombosedienst. Voor de trombosedienst is het ook prettig als u uw e-mailadres doorgeeft, u kunt dan naast het feit dat u uw gele kaart per post krijgt, uw doseerschema ook digitaal inzien.
Dit heeft veel voordelen voor de cliënt, vooral tijdens vakanties.

Wat is de gele kaart?2017-06-12T10:53:43+00:00

De gele kaart is uw doseerbrief. Hier staan uw gegevens op: naam, adres, streefgebied, uitslag geprikte INR, antistollingsmedicijn, hercontrole datum, uw doseeradvies en ruimte om eventuele wijzigingen en/of mededelingen te vermelden.

Is het nodig tijdelijk te stoppen met antistolling wanneer ik de griepprik krijg?2017-06-12T10:52:40+00:00

Nee, u hoeft niet te stoppen met de antistolling, maar neem wel contact op met de trombosedienst.

Hoe log ik in als trombosedienstpatiënt?2017-06-12T10:51:48+00:00

U gaat naar de website: digitaallogboek
Uw e-mail adres is uw gebruikersnaam en het wachtwoord kunt u opvragen bij de trombosedienst.

Hoe kan ik jullie bereiken?2017-06-12T10:49:53+00:00

Voor vragen m.b.t de trombosedienst: trombosedienst@salt.nl
Voor vragen m.b.t. de coaguchek: coaguchek@salt.nl
Voor overige vragen: info@salt.nl
Telefonisch: 088 9100 100 (luistert u goed naar het keuze menu).

Bij wie kan ik terecht voor vragen over mijn factuur?2017-06-12T10:48:45+00:00

Voor financiële vragen kunt u telefonisch contact opnemen met de debiteurenadministratie 088-9100 100 (luistert u goed naar het keuzemenu).

Hoe maak ik een afspraak?2017-06-12T10:46:38+00:00

U kunt alleen telefonische een afspraak maken op telefoonnummer 088 – 9 100 100.

Mag ik sporten bij een antistolling behandeling?2017-06-12T10:45:27+00:00

De antistollingsmedicijnen geven een verhoogde kans op blauwe plekken en bloedingen. Houdt u hier dus rekening mee bij het sporten.

Mag ik alcohol gebruiken in combinatie met antistolling medicijnen?2017-06-12T10:44:39+00:00

U mag alcohol gebruiken met mate, het advies is maximaal twee glazen per dag.

Kan mijn levensstijl van invloed zijn op de antistollingsbehandeling?2017-06-12T10:43:23+00:00

Uw levensstijl kan mogelijkerwijs van invloed zijn op uw antistollingsbehandeling.
Voeding waarin veel vitamine K in zit, stress, veel alcohol en het vaak vergeten van de inname van de antistollingsmedicatie kunnen de antistollingsbehandeling negatief beïnvloeden.

Zijn er voedingsadviezen?2017-06-12T10:42:27+00:00

Nee, er zijn geen voedingsadviezen. Lekker gevarieerd eten.

Mag ik zwanger worden bij het gebruik van antistolling medicijnen?2017-06-12T10:41:37+00:00

De antistollingsmedicijnen acenocoumarol en fenprocoumon mogen de eerste drie maanden van de zwangerschap liever niet gebruikt worden. De middelen kunnen via de placenta de vrucht bereiken en aangeboren afwijkingen veroorzaken. Er zijn andere antistolling medicijnen die geen risico vormen tijdens de zwangerschap.
Bij tijdelijk gebruik van de antistollingsmedicatie is het beter in die periode niet zwanger te worden. Heeft u een zwangerschapswens meldt dit dan bij de trombosedienst. Denkt u zwanger te zijn tijdens de behandeling met antistollingsmedicijnen meldt dit direct aan huisarts en trombosedienst.

Wat doe ik bij een bloeding?2017-06-12T10:38:03+00:00

Bij spontane grote blauwe plekken, bloed bij de urine of bloed bij de ontlasting(zwarte ontlasting), neemt u contact op met uw huisarts en de trombosedienst.

Wat doe ik bij koorts, braken en/of diarree?2017-06-12T10:37:06+00:00

U noteert dit op uw doseerkaart. Bij langer dan drie dagen koorts, ernstig braken en/of diarree neemt u contact op met de trombosedienst.

Wat doe ik bij een geplande ziekenhuisopname, (tandheelkundige)ingreep of behandeling?2017-06-12T10:36:05+00:00

U vraagt aan de behandelend specialist of u moet stoppen/ doorgaan met de antistollingsmedicijnen, daarna neemt u contact op met de trombosedienst. Voor de trombosedienst is het van belang te weten wat de behandelend arts heeft geadviseerd. Dit neemt de trombosedienst mee in haar doseeradvies.

Wat doe ik als mijn antistolling medicijnen bijna op zijn?2017-06-12T10:34:17+00:00

U neemt dan contact op met uw huisarts of behandelend specialist. Wij als trombosedienst zijn niet bevoegd recepten uit te schrijven.

Wat moet ik doen als ik start of stop met andere medicijnen?2017-06-12T10:31:37+00:00

De apotheek stuurt meestal een bericht naar de trombosedienst wanneer u gaat starten met medicijnen die van invloed kunnen zijn op de antistollingsmedicijnen. U krijgt van ons bericht wanneer eerder een INR moet worden bepaald. Tevens kunt u wijzigingen die niet direct van invloed zijn altijd op uw doseerkaart vermelden. Bij twijfel kunt u altijd contact opnemen met de trombosedienst.

Wanneer ontvang ik de uitslag van het onderzoek en van wie?2017-05-16T12:47:04+00:00

Tijdens het onderzoek kunt u met de functiemedewerker bespreken hoe lang het ongeveer duurt voordat de uitslag bekend is, dit is namelijk wisselend per onderzoek.
Uw zorgverlener ontvangt de uitslag van SALT. U kunt een afspraak maken met uw zorgverlener om de uitslag van het onderzoek te bespreken. Bij ernstige afwijkingen of indien nodig wordt er direct contact met uw zorgverlener opgenomen.
SALT doet géén uitspraken over onderzoeksresultaten naar u persoonlijk. De reden hiervoor is dat uw zorgverlener op de hoogte is van uw medische achtergrond en de uitslag hierdoor op een juiste manier kan interpreteren.

Heb ik altijd een aanvraagformulier nodig om een onderzoek of bloedafname uit te laten voeren door SALT?2017-05-16T12:46:08+00:00

Ja, voor een bloedafname of onderzoek bij SALT heeft u altijd een aanvraagformulier van uw behandelaar nodig.

Waar vind ik de telefoonnummers van de bloedafnamelocaties van SALT?2017-05-16T12:43:08+00:00

Onze locaties zijn voor cliënten niet telefonisch bereikbaar.
Voor het maken van een afspraak zijn de diverse telefoonnummers te vinden op deze website onder het kopje contact

Hoe vind ik een locatie van SALT?2017-05-16T12:41:35+00:00

Op deze website van SALT kunt u via het kopje locaties zoeken naar een locatie op plaatsnaam. Daarnaast kunt u in de rechterkolom een locatie zoeken met een specifieke openingstijd te weten:
voor 8 uur , ’s middags of ’s avonds.

Wat doe ik als ik mijn antistollings medicijnen vergeten ben in te nemen?2017-05-16T12:40:49+00:00

U kunt uw antistollingsmedicijnen dezelfde avond nog innemen tot 24.00 uur.
Ontdekt u het pas de volgende dag, dan neemt u contact op met de trombosedienst.
De doseeradviseur kan dan eventueel uw dosering aanpassen.

Wat is de beste tijd voor de inname van de antistollings medicijnen?2017-05-16T12:39:37+00:00

Wij adviseren de antistollingsmedicijnen ’s avonds op een vast tijdstip, meestal rond het avondeten, in te nemen. Zo heeft de trombosedienst de tijd om een eventueel gewijzigde dosering door te bellen.

Ik ben cliënt bij de trombosedienst, maar heb ook een aanvraag voor een laboratoriumonderzoek. Kan dat?2017-05-16T12:36:59+00:00

Ja, dat kan. U kunt het aanvraagformulier meenemen als u bloed moet laten afnemen voor de trombosedienst. Neemt u dan tevens een geldig legitimatiebewijs mee.

Waarom zijn de kosten van allergieonderzoek zo hoog?2017-05-16T12:51:26+00:00

Zie toelichting op onze website: patiënteninformatie : kopje tarieven

Valt bloedafname onder het eigen risico?2017-05-16T12:51:45+00:00

Ja, bloedonderzoek valt onder het eigen risico. Het wettelijk eigen risico voor 2017 is € 385,-.

Kan ik contant afrekenen?2017-05-16T12:52:05+00:00

Indien u verplicht verzekerd bent voor de zorgverzekering (in principe elke ingezetene) kunt u niet contant afrekenen.
Indien u geen zorgverzekering in Nederland heeft lopen (bijv. u bent in Nederland op vakantie), dan wordt er wel contant afgerekend. Hierbij geldt voor een bloedonderzoek € 50,– en een functieonderzoek € 75,–, tenzij de kostprijs van het onderzoek hoger is, wordt het hogere bedrag afgerekend. U ontvangt voor de contante afrekening een kwitantie.

Waarom krijg ik een particuliere factuur?2017-05-16T12:52:24+00:00

Indien SALT niet over voldoende of juiste gegevens beschikt, zijn wij genoodzaakt cliënten een particuliere nota te sturen.
Het is mogelijk de factuur aan ons te retourneren met een kopie van uw verzekeringsbewijs, waarop voor ons duidelijk uw BSN nummer en geboortedatum staan vermeld.

Wie bepaald de tarieven van het bloedonderzoek?2017-05-16T12:52:44+00:00

De tarieven worden vastgesteld door de NZa (Nederlandse Zorgautoriteit).
Per zorgverzekeraar kunnen wij contractueel een korting afspreken.
De tarieven veranderen minimaal 1 keer per jaar.
Klik hier voor de tarieven.

Ik wil vooraf de prijsopgave van het bloedonderzoek, is dit mogelijk?2017-05-16T12:53:10+00:00

De maximum tarieven staan op onze website vermeld (zie cliënteninformatie: kopje tarieven). Hiermee kunt u zelf een kostenberekening maken. Klik hier voor de actuele tarieven.
Per zorgverzekeraar kunnen de tarieven iets afwijken.

Wat zijn de kosten van een bloedonderzoek?2017-05-16T12:53:29+00:00

Op onze website (zie patiënteninformatie: kopje tarieven) kunt u de maximum tarieven per bepaling terugvinden.
Als u geprikt wordt, betaalt u tevens een vast ordertarief met een toeslag voor een poli of thuisbezoek.

Waarom heb ik zoveel factuuregels bij de afrekening van de zorgverzekeraar, ik heb maar 1 keer bloed laten prikken?2017-05-16T12:57:39+00:00

Bij bloedafname worden door de huisarts meerdere onderzoeken aangevraagd.
Iedere aangevraagde bepaling wordt afgerekend bij de zorgverzekeraar d.m.v. één of meerdere code(s) en
daarnaast nog 2 of 3 regels voor het ordertarief. Dus bij 6 bepalingen heeft u minimaal 8 regels op de afrekening van de zorgverzekeraar.

Hoe kan ik jullie e-mailen?2017-05-16T11:17:39+00:00

De e-mailadressen die gebruikt kunnen worden staan vermeld bij de contact gegevens.

Ik heb een klacht, waar kan ik deze klacht melden?2017-05-16T11:05:24+00:00

Klik hier voor meer informatie en het melden van klachten.

Wat moet ik doen bij verandering van mijn (persoons)gegevens?2017-05-16T11:05:06+00:00

Geef deze gegevens tijdig door aan onze administratie. Als trombosedienst is het zeer belangrijk dat uw gegevens up-to-date (bv. adres, telefoonummer, etc.), zodat wij uw doseerbrief naar het juiste adres kunnen versturen en indien noodzakelijk wij u bij een gewijzigde dagdosering u telefonisch kunnen bereiken.

Waarom moet ik mij als cliënt bij SALT legitimeren?2017-05-16T11:04:20+00:00

Elke keer wanneer u van onze diensten gebruik maakt, bent u wettelijk verplicht u te legitimeren met een geldig paspoort, rijbewijs of identiteitskaart.
De medewerk(st)er van SALT is verplicht uw verzekering te controleren aan de hand van uw BSN (burgerservicenummer).

Op welke feestdagen zijn de poli’s van SALT gesloten?2017-05-16T11:03:57+00:00
  • Nieuwjaarsdag
  • Tweede Paasdag
  • Koningsdag (27 april)
  • Hemelvaartsdag
  • Tweede Pinksterdag
  • Eerste en Tweede Kerstdag (25 en 26 december)
  • Ook een avondopening voorafgaand aan een feestdag vervalt.

Klik hier voor wijzigingen van de openingstijden.